Мовленнєвий кодекс для батьків

-  Розмовляйте з малюком кожної вільної хвилини.

-  Пам'ятайте, що основними й провідними співрозмовниками для дитини в сім'ї є мати, батько, дідусь, бабуся.

-  Не забувайте, що ваше мовлення –взірець для наслідування.

-  Не забувайте доручити старшим дітям якомога більше у вільний час розмовляти з меншою дитиною.

-  Спонукайте дитину до звуконаслідування, правильного вимовляння слів.

-  Ні в якому разі не повторюйте неправильне мовлення дитини.

-  Якомога більше залучайте дітей до ігор, розповідайте казки, розучуйте пісні, скоромовки, вірші.

-  Привчайте дітей до вживання слів відповідно до літературної норми.

-  Заохочуйте словесну творчість дітей. Ведіть словничок, записуйте мовленнєві творчості вашої дитини.

-  Спонукайте їх до складання віршів, лічілок, будьте їм помічниками.

-  Уважно  ставтеся до запитань вашої дитини.

-  Ваша відповідь має бути чіткою, доступною, зрозумілою малюкові.

-  Спонукайте дітей до запитань, виховуйте «чомусиків».

-  Систематично проводьте ігри в слова.

-  Не забувайте доречно вживати прислів'я, загадувати загадки.

-  Кожне незрозуміле дитині слово обов'язково поясніть, у присутності дитини вдайтесь до чловника.

-  Обговорюйте прочитане. Наштовхуйте дітей на роздуми про характери персонажів, про відчуття, які вони переживають у ту або іншу мить, про причини їх поведінки.

 

Мовленнєва пам'ятка-порадниця

 

                                        Без хороших батьків немає хорошого         виховання попри всі школи, університети.

                                                                                             Іван Карамзін

 

  • Хороше мовлення дитини – успішне навчання у школі, широкі можливості у подальшому виборі професії, вміння спілкуватися з людьми.
  • Найполегливіша робота вихователя не дасть цілковито сподіваного результату без систематичних занять батьків з дитиною вдома.
  • Щоб унавчанні та вихованні дитини досягти потрібних результатів, мовлення самих дорослих має стати прикладом для наслідування(наслідування – психологічна особливість дітей).
  • Якщо дитина повсякчас буде чути чітке, правильне мовлення, то завдяки наслідуванню воно стане для неї звичкою і унеможливить мовленнєві вади.
  • Ви ше самі не вмієте правильно розмовляти українською? Вчіть разом з дітиною! Не зиушуйте її повторювати ваші слабкість та лінькуватість у самовдосконалеенні й у наслідок цього – небажані проблеми у мовленні.
  • У дитини, як і у дорослих, не завжди все добре виходить. Тож часом ви нарікаєте на відмову її від подальших  занять. Не опускайте руки! Не виказуйте негативних емоцій: роздратування, глузування. Та найгіршими вашими словами в цій ситуації буде: «Нічого, прийде час – сам навчиться!»

 

                           Добре, якщо буде саме так

 

  • Нехай ваші заняття з дитиною перейдуть у мовленнєві ігри та забави. Гра містить у собі частку емоційного піднесення, яке зростає завдяки наявності в ній елементів несподіванки та змагання. Емоційне насичення надає іграм привабливості.
  • Вибирайте час, коли дитина перебуває у хорошому настрої.
  • Добираючи ігри, зважайте на темперамент дитини.
  • Не фіксуйте увагу малюка на тому, що не виходить. Підбадьорте і, щоб «розрядити ситуацію», ненав'язливо поверніть до більш простого, вже відпрацьованого матеріалу, ніби нагадавши,що колись у неї це також не виходило.
  • Коротенький віршик, промовлений веселим, загадковим тоном, допоможе заохотити дитину до гри-занняття.
  • Заняття проводьте двічі-тричі на тиждень.

                                                                                                                   

Правила культурного мовленнєвого спілкування

 

- Якщо до тебе звернулися із запитанням, відповідай ввічливо, повним    речення.

- Чітко вимовляй слова і звуки, говори досить голосно, щоб усім було зрозуміло і чутно.

-Уважно вислухай вказівки старших.

Вітайся при зустрічі з друзями і знайомими. Слова вітання чи              прохання промовляйте доброзичливо і досить чітко, щоб тебе чули, дивлячись при цьому в очі співрозмовнику.

-  Дорослих називай на «Ви».

-  Не забувай вибачатися за будь-яку недоречність, допущену у поведінці.

-  Дякуй за надану допомогу, увагу, турботу.

-  Якщо звертаєшся із запитанням, проханням, вибаченням, не забудь  про  слово «будь ласка». Пам'ятай, що не всяке твоє прохання може бути виконане. Якщо тобі відмовляють, не наполягай, не будь впертим і набридливим.

-    Пам'ятай про чарівні слова «будь ласка», «дякую», «прошу», «вибачте», «дозвольте», «смачного», слова вітання і прощання тощо.

-    Не перебивай розмови дорослих. Якщо тобі терміново треба звернутись, то скажи: «Вибачте, будь ласка…» і, дочекавшись дозволу, звернись з проханням.

-    Під час розмови поводься скромно, спокійно, дивись в очі співрозмовникові, не розмахуй руками.

-    Ввічливо розмовляй з усіма рідними, близькими і чужими людьми, однолітками.

-    Умій помовчати, коли це необхідно.

-    Не розмовляй голосно там, де дорослі зай маються своїми справами, у транспорті, на вулиці.

 

Дидактичні ігри та вправи

 

Що в мішечку?

 

  Дорослий складає в непрозорий мішечок різні (знайомі дитині) іграшки і предмети. Малюк, не витягаючи з мішечка іграшку, впізнає її на дотик, називає. Потім дістає з мішечка і розповідає про цю іграшку: «Це м'яч, він гумовий, синій з білою смужечкою. Його можна котити, кинути і піймати, вдарити ним об підлогу».

Хто як працює.

 

  Дорослий розповідає дитині, що є дуже багато різних професій. Людина певної професії добре знає, що їй потрібно робити. «Сьогодні я перевірю, чи знаєш ти, хто як працює. Я буду запитувати, а ти відповідай». «Що робить лікар?»- « Лікар лікує хворих людей, працює в лікарні, поліклініці, виїжджає на машині швидкої допоги до хворого до дому, робить операції, виписує ліки, слухає легені хворого». Так само можна запитати, що робить водій, праля, вчитель, будівельник.

 

Кому що потрібно

 

  Дорослий пропонує зібрати чемоданчик з необхідними речами для людей певних професій. Називається професія, а дитина має назвати необхідні предмети, наприклад: лікар – халат, термометр, ліки, шприць, бинт.

Куди підеш?

 

   Дорослий ховає іграшки в різних місцях кімнати (ведмедика – праворуч від місця, де сидить дитина, зайчика – ліворуч за сервантом, ляльку  - ззаду під столом, машину – спереду за тумбочкою). Дорослий говорить: «Праворуч підеш – ведмедика знайдеш, ліворуч – зайчика, назад – ляльку, вперед – машину. Куди хочеш піти?» Дитина говорить, куди вона хоче піти і при цьому знайде. У цій грі словник дитини активізується назвами просторових понять.

І я

 

  Дорослий у швидкому темпі розповідає про різні випадки. Наприклад: «Влітку я катався на моторному човні і ловив рибу». Дитина: «І я». Якщо ж дорослий говорить несинітницю, дитина повинна промовчати. Потім дорослий і малюк міняються ролями.

 

Що я не так сказала?

  Дорслий, наприклад, каже: «Уважно послухай, чи правильно я називаю свійських тварин: корова, кінь, шпак, собака, кішка, заєць». Дитина виправляє помилку. Далі дорослий називає диких тварин, овочі, фрукти, дерева, квіти тощо.

 

Назви одним словом

 

  Дитина має дібрати загальну назву до предметної. Дорослий називає групу предметів і пропонує дитині назвати їх одним словом:

   стіл, шафа, ліжко, стілець, сервант – (меблі);

   заєць, лисиця, вовк, ведмідь,лев – (звірі);

   окунь, короп, лин, сом, щука – (риби);

   сорока, синиця, сова, зозуля, сойка – (птахи).

 

Придумай речення

 

  Дорослий вимовляє речення, дитина повинна назвати до нього ще кілька речень. Наприклад, дорослий говорить: «Весняне сонце». Дитина додає: «Весняне сонце гріє», «Від весняного сонця розтає сніг», «Весняне сонце світить яскраво, нагріває землю».

 

Скороти речення

 

  Оля читає бабусі цікаву книгу.

  Оля читає бабусі книгу.

  Оля читає бабусі.

  Оля читає.

  Вранці Вова їв рисову кашу.

  Вранці Вова їв кашу.

  Вранці Вова їв.

  Вова їв.

Скажи навпаки

 

  Для активізації в мовленні дитини антонімічних пар, що характеризують дію предмета чи явище, з метою подальшого вживання їх в описових контекстах.

Наприклад: ніч – день, зима – літо, білий – чорний, працює – відпочиває, біжить– стоїть.

Опиши малюнки

 

  Діти з допомогою дорослого добирають слова-ознаки до зображених на картинках тварин і птахів. Потім порівнюють їх з літературним описом у віршах.

 

Слова ввічливості

 

  Складемо абетку хороших слів, які починаються на звук [д].

  Наприклад: добрий, дружний, довірливий, дитячий тощо.

 

Чим схожі і чим відрізняються предмети

 

  Дорослий називає пари слів. Діти мають відповісти, чим схожі і чим відрізняються:

     -  слива – персик

     - апельсин – помідор

     - метелик – птах

     - кішка – мишка

     - стілець – крісло

     - автобус – троллейбус

 

Логічний ланцюжок

 

-   Манну крупу зробили з пшениці, а олію…

-   Пшениця росте у полі, а яблуня…

-   Калина кущ, а яблуня…

-   Суниці ягоди, а опеньки…

-   У саду ростуть фруктові дерева, а в парку…

-   Айстри ростуть на клумбі, а проліски…

-   На дубі – жолуді, а на горобині…

-   Картопля росте в землі, а помідор…

-   Зима білого кольору, а весна…

-   Осінь пахне грушами,а весна…

 

Буває – не буває

 

  Дорослий звертається до дитини: «Я буду розповідати тобі про якусь пору року, про те, чим займаються у цей час діти, люди. Ти уважно слухай і скажи, буває так насправді чи небуває, а якщо буває, то в яку пору року?»

   Хлопчик поїхав на лижах збирати суниці.

   Усаду цвітуть троянди, двірник підмітає сніг на стежці.

   Падає жовте листя, діти пішли вперше до школи.

   Зацвіли квіти, відлетіли птахи, на деревах орзпускаються бруньки.

   Хлопчик був у лісі і побачив у норі півня.

   Пізніше дитина сама придумує такі речення.

 

Добра порада нікому не завадить

 

  Дорослий пропонує дитині дати пораду казковому герою з певними негативними рисами характеру, щоб змінити його.

  Наприклад, лінивій лисичці з казки «Лисичка-сестричка і вовк-панібрат», «Хочеш їсти калачі не сиди на печі» і пропонується пояснити, чому сааме це прислів'я може допомогти лисичці змінитися.

 

Озвуч ілюстрації

 

   Дорослий демонструє ілюстрації до казок «Пан Коцький», «Солом'яний бичок», «Дюймовочка». Дитині треба відтворити звертання ведмедя, який сидить у погребі; діда, який точить ножа, кота та лисиці, жаби та сина.

Словотвір

 

  Від заданогослова дитина має утворити нові слова, змінивши один звук: кіт – кут – кит – кат, ліс – лис, торт – порт, коза – коса.

 

Один – багато

 

  Дорослий називає слово, що означає предмет у однині, а дитина утворює форму множини. Наприклад: стіл – столи, дерево – дерева, птах – птахи.

Слова забули своє місце

 

  У вірші, вивченому напам'ять, дорослий переставляє слова місцями, а дитина виправляє помилку.

 

Перелік казок та оповідань для читання дітям

 старшого дошкільного віку

 

    Народні казки:

 Лисичка- сестричка і Вовк- панібрат. Пан коцький. Солом'яний бичок. Мудра дівчина. Закопане золото. Хліб і золото. Дідова дочка і бабина дочка. Телесик. Котигорошко. Кирило Кожум'яка. Царівна-жаба. Язиката Хвеська. Снігуронька(російська). Сестриця Оленочка і братик Іваночко(російська). Три доньки(татарська). Хавеле(єврейська). Легкий хліб (білоруська).

 

   Казки:

 Ганс-Крістіан Андерсен. Дюймовочка. Непохитний олов'яний солдатик.

 Брати Грім. Мішок хитрощів. Бременські музиканти.

 Микола Вінграновський. Гусенятко.

 Оксана Іваненко.Кульбабка. Бурулька. На добраніч.

 Редьярд Кіплінг. Слоненя. Рікі-Тікі-Таві.

 Михайло Коцюбинський. Брати-місяці.

 Астрід Ліндгрет. Малюк і Карлсон (уривки).

 Андрій М'ястківський. Казочка про яблуню.

 Микола Носов.Пригоди Незнайка та його друзів (уривки з книги).

 Шарль Перро.Попелюшка. Хлопчик-мізинчик.

 Олександр Пушкін. Казка про рибака та рибку.

 Олена Пчілка. Журавель та Чапля.

 Вадим Скомаровський. Горбець-горобчик.

 Василь Сухомлинський. Сьома дочка. Фіалка і бджілка. Зайчик і місяць. Пелюстка і квітка.

 Лев Толстой. Батько і син.

 Микола Трублаїні. Про дівчинку Наталочку та сріблясту рибку.

 Леся Українка. Біда навчить.

 Іван Франко. Заєць і їжак. Лисичка і журавель.

 Корній Чуковський. Тарганисько. Федорине горе.

 

   Легенди:

 Олександр Олесь.Початок Києва (уривки).

 

   Оповідання:

 Олег Буцель. Маленькі помічниці. На вулиці. Новий м'яч.

 Степан Васильченко. Неслухняний глечик. Мандрівка з чумаками.

 Микола Вінграновський. Волохань.

 Віра Вовк. Червоний кавун.

 Ярема Гоян. Таємниця Лесикової скрипки.

 Борис Грінченко. Добра наука. Як тигра лікували. Кішка та папуга.    Розумна вівця. Звірі дякують лікарям за поміч. Собака рятує хазяїна.

 Євген Гуцало. Якого кольору слова. Одуд. Зайці.

 Наталя забіла.Древній Київ.

 Роман Завадич. Ната.

 Оксана Іваненко. Галочка.

 Михайло Коцюбинський. Івасик та Тарасик.

 Андрій М'ястківський. Мудра голка.

 Микола Носов. Латочка. Гірка.

 Влентина Осєєва. Чарівне слово. Погано.

 Катерина Перелісна. Довгоніс.

 Леонід Полтава. Де живуть наші птахи?

 Михайло Пришвін. Лисиччін хліб. Золотий луг.

 Олена ПЧІЛКА. Сніг. Хлопчик та ведмідь.

 Микола Стеценко. Апельсина.

 Василь Сухомлинський. Щоб метелик не поколовся. Через потік. Лялька під дощем. Як котові стало соромно. Як синичка будить мене. Дуб під вікном. Камінь. Як Сергійко навчився жаліти. Сиві волосинки. Як Микола став хоробрим.

 Лев Толстой. Кісточка. Пожежні собаки. Пташка. Двоє товаришів.

 Микола Трублаїні. Пустуни на пароплаві (уривки).

 Костянтин Ушинський. Умій почекати. Чотири бажання.

 Юрій Федькович. Милосердний хлопчик. По щирості.

 Іван Франко. Микитичів дуб. Малий Мирон (уривки).

 Євген Чарушин. Як хлопчик Женя навчився вимовляти букву "р". Ведмежатко.

 Василь Чухліб. Чи далеко до осені. Велика сила Обруч.

 

    Педагогічний проект ясла-садка

 Педагогічний колектив ясел-садка протяго 5 років працював над педагогічним проектом "Формування здорового способу життя шляхом ознайомлення дошкільників із географією, рідним краєм та елементами туризму в дитячому садку (на основі поглибленого вивчення історії, культури, традицій міста)". 

     Мета проекту: "Виховання свідомості громадянина, патріота, формування духовності та фізичної досконалості, моральної, художньо-естетичної, трудової, екологічної культури".

     Завдання проекту:

  • виховання здорової та життєво компетентної особистості;
  • формування принципів духовності та основ національної культури шляхом використання краєзнавчого та народознавчого матеріалів;
  • виховання емоційно-позитивного ставлення до природи, формування пізнавального інтересу до довкілля;
  • подання дітям доступних знань про природу рідного краю, при цьому нові знання вони здобувають у пошуково-дослідницькій, експериментальній діяльності;
  • організація практичної діяльності дітей у куточку природи, на присадибній ділянці, на екологічній стежці, під час спостережень, екскурсій, трудових та екологічних десантів.

     Результати проекту:

  • створення типової моделі краєзнавче-туристичної діяльності з дітьми дошкільного віку;
  • розробка, апробація та впровадження в практику роботи ясел-садка нових методик, новітніх технологій, направлених на виховання та навчання особистості;
  • реалізація творчого потенціалу педагогічного колективу;
  • сформування потреб дитини цінісного ставлення до природи, самого себе та навколишнього світу, формування еколого-природничої компетентності та бережного відношення до природи та рукотворного світу, розвиток духовності та моральності.

     З 2012 року колектив ясел-садочка розпочав роботу щодо реалізації завдань з екологічного та трудового виховання дошкільників у поєднанні з краєзнавче-туристичною діяльністю. 

 

До святкування 72- річниці визволення м.Херсона від фашистських загарбників у Херсонському ясла - садку з(14.03.16.-18.03.16р) пройшов Тиждень патріотичного виховання.Вихованців познайомили з історією визволення міста, старші дошкільники  побували в гостях у ветеранів ВВВ,відвідали памятні місця та вулиці Херсона,які були названі в честь визволення міста.


 

 

 

 

Група раннього віку. Комплексне заняття "Неслухняний зайчик"


З 01.12.2015 - 04.12.2015р. в яслах-садку проходив тиждень педагогічної майстерності з національно-патріотичного виховання

"Світ, в якому завжди сонячно".

Молодша група. Комплексне заняття "Українка я маленька, маю одяг я гарненький".

Середня група. Інтегроване заняття "Я і моя сім'я".

Середня група. Комплексне заняття "Уроки доброти".

Старша група. Педагогічний проект "Моя люба матуся".

Старша група. Тематичне заняття "Ввічливі слова".

Різновікова група. Комплексне заняття "Обряди, символи, обереги".

Вивчаємо світ природи

Робота над педагогічним проектом "Про що шепоче старий дуб"

Педагогічний проект "Природа рідного краю" (Антонівський ліс)

Оздоровляємось та навчаємось (Гідропарк)

Пам'ятні місця Херсону


About | Privacy Policy | Sitemap
Дитячий ясла-садок №85